onsdag 6 maj 2009

Svenska Språket.

Är inte vårat språk lite märkligt ibland?.. Lyssnade på radion idag på väg hem från jobbet, där man fick ringa in och välja mellan två alternativ, som man tyckte skulle försvinna ur Svenska språket.


Nr1) Det första man blir blind på är ögonen.


nr2) Nä, nu är det väl dags att tänka på refrängen..


Vinnaren var nr 1.


Och eftersom man bor i ordvitsarnas stad Göteborg, kom jag genast att tänka på ett helt gäng med såna uttryck.. Vad betyder dom egentligen? Och varför använder man dom... Vi klagar på såna som flyttar hit och inte kan språket.. EEhhh.. Jag hade inte heller fattat om det var ett annat språk jag skulle lära mig.. Så jag tänkte jag skriver några, så kan ni kanske fylla på med fler..


Stå på näsan / stå på örat.. Hur ser det ut egentligen att stå på örat?

Man e på örat..Eller man e på lyset..

Lägga benen på ryggen..(ganska svårt att springa fort då)

Det går över när du e gift.. Vad e det för uttryck, från 1800-talet eller?

Full som en kastrull.. ehh say what? eller är det gränsen över pruttfull..


Ja det finns en hel del, säkert som så att det är ganska lokala uttryck kan jag tänka mig.

Det roligaste är att jag ser allt så bildligt.. Och när jag tänkte där, mitt i köerna genom stan, och börjar garva högt för mig själv.. Bilisterna brevid måste tro man e tokig, asg! Att hur ser det ut att lägga benen på ryggen... ha ha ha... Ingenting är omöjlig säger ju Gunde, så DET SKA GÅ!


Imorgon skall jag och 2 tjejer från jobbet börja en dans kurs.. I detta...


Skall bli så roligt och testa på något heeelt annat...

3 kommentarer:

Paula sa...

Hahaha viker mig dubbel.... Men döö vilken snygg bikini (jaja innehållet oxå) Vilken otroligt jobbig kille du stötte på. tur att han gick vidare hihi..
Öööö kommer inte på några "tokiga" ordspråk just nu. Hjärnan är tom(mare) men du jag kan mkt om regnbågar haha

Paula sa...

Lycka till med nya dansen....

mossfolk sa...

Ojoj, modigt att ge sig på sådant dansande!
Det där med ordspråk är lustigt. Man undrar ju var allt kommer ifrån. Fast det där uttrycket som röstades bort har jag inte ens hört...