tisdag 9 december 2008

Jourhavande medmänniska...

Inatt ringde en kompis och var väldigt ledsen, då får man ju ställa upp och lyssna och ge goda råd.. Fast det var miss i nassen.. Samtidigt jag pratade fick jag ett sms att en annan kompis också mådde väldigt dåligt.. Är det något som går, såsom vinterkräksjukan? Jag är ju en sådan människa som vill att alla skall må bra runt omkring mig. Undrar om det är därför alla (nästan iaf) ringer till mig för att be om råd?



Förr i tiden samlade jag på mig väldigt mycket från alla som ville använda mig som ett bollplank eller få råd och bara prata av sig. Och pratade inte så mycket om jag mådde dåligt. Det är en lärdom jag har tagit till mig på senare år, att inte "ta åt sig" andras problem, utan "bollarna" får studsa av mig. Glad att kunna hjälpa. Jag har oxå lärt mig att vara mer egoistisk, det kanske inte det man är egentligen,utan helt enkelt ta hand om sig själv i första hand. Annars har man ju ingen energi att ta hand om andra. Samma som att man måste älska sig själv innan du kan älska någon annan.



Jag kan vara väldigt tuff i mina råd jag ger, men jag är bara ärlig, och vill dela med mig av de "verktygen" som har hjälpt mig att ta mig igenom svåra stunder i livet. Jag har läst väldigt mycket böcker och gått på mycket föreläsningar. Den senaste var -Hur man blir en vinnare av Eva Rusz. Det är en psykolog som hjälper människor och landslag med mental coachning. Jag läste hennes bok och fick en oerhörd ahaa upplevelse.



Allt handlar ju om vilken mental inställning man har till allt. Man har många automatiska negativa tankar som kommer upp då och då. Om man börjar analysera dessa och våga ifrågasätta sin tankar och funderingar, har man kommit en bit på väg.



Hur ofta säger man -typiskt mig! när man gjort något bra?



Detta har inspirerat mig att tänka som en "vinnarskalle". Man kan applicera detta både i privatlivet och på jobb, tja allt man tar sig för helt enkelt..

Idag var det djupa reflektioner, men det är det som gör livet intressant!

1 kommentar:

Paula sa...

Vännen du är ju det bästa bollplanket i hela världen. Tänk att en del bollar studsar bättre än andra. (vad mena jag med det då?) Ha ha tror jag behöver läsa den boken.. Sen behöver jag en lektion i att bli "ego"!
Vet du jag skulle oxå ringa dig mitt i natten (inte bara för barnvakt när jag åkte till BB) om jag behövde prata... Ha en bra dag kram från mig till dig.....